Een persconferentie is de ideale manier om jouw verhaal te doen én in contact te komen met de pers. Een goede persconferentie organiseren vraagt om slimme voorbereiding, sterke inhoud en strakke structuur. Hoe organiseer je een succesvolle persconferentie? In 10 stappen leggen wij het aan je uit.

1. Stel een doel 

Wat is het doel van jouw persconferentie? Wat wil je er mee bereiken? Bij wie? Kan je dit doel ook bereiken via een persbericht of voegt een persconferentie echt wat toe? Zet duidelijk op papier waarom je dit doet en wanneer je tevreden bent met het resultaat.

2. Zorg voor een goed onderwerp

Als bedrijf vind je elk intern nieuwtje bijzonder interessant, maar ziet de buitenwereld dat ook zo? Kies een goed onderwerp en vraag jezelf af: Is het actueel? Is het een buitengewoon nieuwtje? Is het maatschappelijk relevant? Is het relevant voor de pers die je uitnodigt? Ja? Dan is een persconferentie een goed idee.

3. Kies een goede locatie

Het succes van je persconferentie wordt voor een groot deel bepaald door de locatie. Kies een locatie die goed bereikbaar is én de juiste faciliteiten biedt. Je moet er zeker van zijn dat de zaal genoeg ruimte biedt en je de pers comfortabel kan ontvangen. Bij COMM hebben we zalen van verschillende formaten. Zo is er altijd een ruimte die bij je past. Bekijk de zalen van COMM> 

4. Nodig relevante personen uit

Je persconferentie maakt het meeste impact als je de juiste mensen in de zaal hebt zitten. Nodig journalisten uit van relevante media en zet je netwerk in om in contact te komen met de juiste mensen.

5. Kies slim een datum

Kies je datum slim. Zijn er andere dingen die spelen of gebeurt er iets bijzonders in Nederland? Plan daar omheen of verzet je evenement. Het is belangrijk dat de journalisten beschikbaar zijn en prioriteit geven aan jouw persconferentie.

6. Informeer de pers over de inhoud

Zorg dat de pers nieuwsgierig is naar wat er gaat komen. Teasen mag! Bedenk goed wat de pers van je conferentie verwacht en probeer deze verwachtingen te overtreffen. Denk ook na over de sprekers. Ga je het als communicatie deskundige of perswoordvoerder leiden? Of is het een slimme zet om de directeur aan het woord te laten?

7. Zorg voor een perskit 

Wil je zoveel mogelijk media aandacht? Maak dan een goede perskit. Hierin zit bijvoorbeeld een persbericht met vrij te gebruiken beelden en een logo van je bedrijf. Zo heeft de journalist een naslagwerk en wordt het werk hem of haar gemakkelijk gemaakt. Je vergroot de kans op een artikel!

8. Houd de persconferentie kort

Een persconferentie mag niet te lang duren. Kom direct tot de kern en zoom in op de belangrijkste boodschap. Details zijn minder belangrijk. Denk hierbij aan maximaal een half uur tot 45 minuten.

9. Onderhoud contact met de journalist

Een journalist investeert tijd en energie in jouw persconferentie. Zorg ervoor dat je persconferentie het waard is. Besteed daarom vooraf én achteraf ook even persoonlijk aandacht aan de journalisten.

10. Houd in de gaten wat er over je gezegd wordt en deel dit

Je hebt journalisten gevoed met informatie en nu is het afwachten wat zij hiermee doen. Houd goed in de gaten wat ze publiceren en deel de resultaten intern én extern. Zo haal je het meeste uit de media-aandacht.

Aan de slag!

Met deze handige tips kan jij aan de slag met het organiseren van een persconferentie. Heb je toch nog wat hulp nodig of wil je graag dat iemand met je meedenkt? Neem dan gerust contact met ons op. Wij hebben mooie ruimtes voor een persconferentie en denken graag mee over je presentatie.