Het eerste weekend van COMM - het vernieuwde Museum voor Communicatie- in Den Haag, is succesvol verlopen. Het museum, dat anderhalf jaar gesloten is geweest, trok in haar openingsweekend direct al veel bezoekers.

Ambities

De ambitie is groot bij COMM. Het museum, dat in 1929 opende onder de naam ‘Het Nederlandsche Postmuseum’, toonde in het verleden vooral de werking van historische communicatiemiddelen. Met de jaren verouderden het gebouw en de faciliteiten totdat het grote publiek het museum de rug toekeerde. Afgelopen vrijdag heropende het museum met een nieuwe opzet. Het museum laat de bezoeker ‘de impact van communicatie’ ervaren en met de nieuwe opzet windt directeur a.i. Tobias Walraven ook geen doekjes om de ambitie: “Wij menen een heel relevant thema te pakken hebben en willen hier minimaal 100.000 bezoekers per jaar kunnen verwelkomen.”

Openingsweekend

Het eerste weekend deed het museum het gelijk goed. Walraven: “Ja, het aantal bezoekers overtrof gelijk onze verwachtingen. Afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag kwamen er honderden bezoekers naar het museum. Ook de vrij toegankelijke begane grond met de museumshop, werkplekken en het café konden rekenen op de warme belangstelling van het publiek.” Naast de collectie konden bezoekers dit weekend tijdens COMM Live events ook meer te weten komen over zaken als het Deep Web of zich laten inspireren door een presentatie over je een social media persoonlijkheid creërt.

COMM zet je aan het denken

Sarah-Jane Earle, coördinator presentatie en educatie van COMM: “Die bezoekersaantallen zijn natuurlijk prachtig; we hebben daar hard voor gewerkt. Wat ons alleen nog het meest treft, is dat we van bezoekers horen hoe mooi ze het pand vinden en dat ze aan het denken worden gezet over onderwerpen als het gebruik van je smartphone, digitaal pesten of privacy. Daar doen we het toch voor. We hebben dit weekend ook echt een mix van bezoekers gezien. Vooral veel gezinnen met kinderen die een dagje uit zijn. Bij gezinnen met iets oudere kinderen spreken de thema’s die we aansnijden echt tot de verbeelding, omdat ze er allemaal mee te maken krijgen.”

COMM is dagelijks te bezoeken vanaf 10.00 uur ’s ochtends. Op maandag is het museum gesloten.