Vanaf vrijdagavond 27 oktober tot en met zondagmiddag 29 oktober jl. ‘oefende’ het vernieuwde Museum voor Communicatie om goed voorbereid te zijn op de opening van vrijdag 3 november a.s. Van de collectie tot de catering en van de techniek tot de toiletten: alles werd onder de loep genomen door een kritisch publiek van eigen medewerkers, partners en leveranciers van het museum. Een ontspannen Tobias Walraven, directeur a.i. van het museum: "Na anderhalf jaar van verbouwen, kunnen we eindelijk open."

 

Het Museum voor Communicatie sloot haar deuren in het voorjaar van 2016 om een grootschalige verbouwing te ondergaan. Het museum, dat ooit startte als ‘Het Nederlandsch Postmuseum’, leunde anno 2016 sterk op haar post- en telecomverleden. Te sterk. Er werden historische communicatiemiddelen tentoongesteld, maar interactie met de bezoeker was er nauwelijks. Bovendien was het interieur gedateerd en konden bezoekers enkel een kop koffie en een gevulde koek krijgen. Walraven: "Het museum was op. Computers waarop kinderen de werking van communicatiemiddelen uitgelegd kregen waren kapot. Dat was een wel erg ongelukkige combinatie, natuurlijk. Ook delen van de verlichting en de koffiemachine waren kapot; echt alles. Het was tijd voor verandering."

 

Van traditioneel museum naar hypermoderne ontmoetingsplek

Zowel het pand als de opzet van het museum zijn grondig aangepakt. Qua opzet veranderde het van een traditioneel museum over de werking van historische communicatiemiddelen in een eigentijds museum over de impact van communicatie. Zo behandelt het museum thema’s als privacy, (nep)nieuws en omgangsvormen op social media. Om de bezoekers daarvan bewust te maken, is alles uit de kast gehaald. De entree en COMM Lounge zijn vrij toegankelijk en de bezoeker krijgt daar al een deel van de collectie te zien. Alle etages zijn aangepakt en combineren nu collectie met interactie op telkens wisselende wijze. Bovendien beschikt het vernieuwde museum over luxe vergaderzalen, werkplekken, ruimtes waarin workshops worden gegeven, restaurants en een exclusieve club voor ondernemers.

 

Check, check, dubbelcheck…

Om vanaf 3 november a.s. al die museumbezoekers, whizzkids, ondernemers, opa’s en oma’s goed te kunnen ontvangen, onderwierpen het eigen personeel, partners en leveranciers het museum afgelopen weekend aan een uitvoerige test. Walraven: "We vonden het belangrijk om er een gevoel bij te krijgen hoe het is wanneer we aanstaande vrijdag weer bezoekers ontvangen. Het museum is ruime tijd dicht geweest en alles is nieuw: van de techniek tot de vitrines en van de kassa’s tot de koffiekopjes." Het museum slaagde voor de test. Walraven: "Ja, je loopt altijd wel tegen onvolkomenheden aan zoals een deur die niet lekker sluit, maar we zijn heel tevreden. Het meest trots ben ik op een oud-medewerker die me vertelde dat de nieuwe opzet van het museum meer recht doet aan de collectie dan de oude wijze van tentoonstellen. Kijk, dan leef ik ontspannen toe naar de opening!"

Het vernieuwde Museum voor Communicatie, kortweg COMM, opent aanstaande vrijdag vanaf 10.00 uur haar deuren. Maak het feestelijke openingsweekend mee! Bestel je tickets online >