Communiceren: we denken allemaal dat we er goed in zijn. Toch ervaren we regelmatig miscommunicatie op de werkvloer. Hoe komt dat en nog belangrijker: wat kun je er aan doen? We geven je in dit artikel een aantal ogenschijnlijk simpele maar praktische tips om de interne communicatie te verbeteren.

Tip 1: Écht luisteren
Deze eerst tip klinkt zó simpel, maar is in de praktijk best lastig. Want eerlijk is eerlijk: de meeste mensen luisteren om te reageren, niet om écht te begrijpen wat de ander probeert te vertellen. Hierdoor zijn we tijdens een gesprek vooral bezig met onszelf. Probeer de volgende keer echt aandacht te schenken aan wat de ander zegt en stel je oordeel nog even uit. Luister in eerste instantie om te luisteren dus, dat reageren komt later wel.

Tip 2: Samenvatten
Nadat je met behulp van tip 1 goed hebt geluisterd is het belangrijk om bevestiging te zoeken of de boodschap juist is overgekomen. Dit doe je door samen te vatten. Doe dit bij voorkeur in de vragende vorm: “Begrijp ik goed dat ..? ” of “Dus ik kan concluderen dat ..?” Maak je een verkeerde samenvatting, dan kan de verteller de boodschap bijsturen. Zo voorkom je miscommunicatie.

Tip 3: Doorvragen
Probeert iemand je bij te praten over een belangrijke meeting die je gemist hebt of moet je een nieuw project overnemen op basis van beperkte informatie? Dan is het heel belangrijk om door te vragen. Bedenk goed welke informatie je nodig hebt om een compleet beeld te vormen en neem niet zomaar genoegen met de informatie die je krijgt. In een overdracht zijn zowel de zender als de ontvanger verantwoordelijk voor een goede afronding!

Tip 4: Face to face
Heb je je collega nodig bij een vraagstuk? Stuur dan niet standaard een e-mail. Bij communicatie via enkel geschreven tekst is de kans op miscommunicatie namelijk het grootst. Met emoji in zakelijke communicatie kom je misschien nét een stapje verder, maar toch is het beter om je collega even te spreken. Je kunt dan namelijk echt een gesprek voeren, vragen stellen, kortom: dingen helder krijgen. Bovendien lees je dan ook emoties zoals verbazing, blijdschap, boosheid of bezorgdheid. Zoek elkaar dus zoveel mogelijk op of plan een gesprek in. Werken jullie allebei op een andere locatie? Dan is videobellen een uitstekende oplossing.

Tip 5: Feedback
Als er íets belangrijk is voor goede en open communicatie binnen een organisatie, dan is het feedback geven. Met feedback kun je aangeven wat je van anderen verwacht en ontdek je wat anderen van jou verwachten. Veel miscommunicatie ontstaat omdat iedereen een ander referentiekader heeft en alles op een eigen wijze interpreteert. Daarom is het heel belangrijk om feedback te geven op de juiste manier. Dat zit van nature namelijk lang niet altijd in ons. Ook het ontvangen van feedback vinden we vaak lastig. Een Workshop Feedback Geven kan daarom een boost geven aan je interne communicatie!

Zakelijke workshops communicatie
Wil jij de interne communicatie in jouw organisatie verbeteren? Leren hoe je op de juiste manier feedback kan geven of hoe je de juiste vragen stelt? Wij helpen je graag bij de COMM Academy. Hier vind je workshops zoals:

  • Feedback Geven
  • Actief luisteren & de Juiste Vraag Stellen
  • Verminder Onbegrip in je Communicatie

Bekijk workshops >