Bij gesproken communicatie steunen we erg op non-verbale elementen zoals houding, gezichtsuitdrukking en gebaren. Bij schriftelijke communicatie nemen emoji’s deze rol over. Privé zijn emoji’s volledig geaccepteerd in communicatie, voornamelijk op WhatsApp en social media. Maar hoe zit dit voor zakelijke communicatie? We zochten het voor je uit!

Het gebruik van emoji: een mini-onderzoek

Na wat online rondvragen over dit onderwerp kwam er een duidelijke conclusie naar voren: het gebruik van emoji’s in zakelijke communicatie is erg afhankelijk van verschillende factoren. Er zijn geen specifieke regels wanneer het wel kan en wanneer écht niet.

Het gebruik van emoji is volgens ons mini-onderzoek afhankelijk van deze factoren:

Wie heb je tegenover je?
Ten eerste, hoe stelt je contactpersoon zich op? Begint iemand een e-mail met ‘Geachte mevrouw’ in plaats van ‘Hoi’, dan maak je al snel de afweging of een emoji gepast is in een gesprek of niet.

Leeftijd
Ook leeftijd is een factor die je zeker niet moet uitsluiten. Een jongere contactpersoon benader je eerder met een emoji in de e-mail, dan iemand van 60 jaar oud. Er is hier geen duidelijke grens, dit gaat puur op basis van gevoel.

Werkrelatie
Ook de werkrelatie met de ander is een bepalende factor. Ken je elkaar al wat langer, of is er sprake van regelmatig contact? Dan is de kans dat je emoji gebruikt groter, dan wanneer je iemand voor de eerste keer spreekt.

Onderwerp
Daarnaast is het onderwerp en het doel van de communicatie een essentiële factor. Praat je over belangrijke contractverleningen of facturen? Dit is dan niet echt het moment om met emoji te gaan strooien. De context van het gesprek is dus ook erg belangrijk.

Medium
Tot slot, het medium. Op social media en WhatsApp wordt je vaker geconfronteerd met emoji en speelt de ‘fun’ factor een grotere rol. In vergelijking met bijvoorbeeld e-mail gebruik je dus eerder emoji.

Er zijn dus geen vaste regels omtrent het gebruik van emoji in zakelijke communicatie. Het blijft echt een gevoelskwestie, wanneer het wel past en wanneer niet.

Het verschil dat een emoji maakt in communicatie

Beeld zegt meer dan duizend woorden, een gezegde dat door de populariteit van de emoji meer dan ooit het geval is. Emoji zijn ideaal om boodschappen te versterken en om te voorkomen dat berichten anders worden geïnterpreteerd.

Een voorbeeldje:

Ik wil dat graag nog even in een meeting samen bespreken’ of ‘Ik wil dat graag nog even in een meeting samen bespreken 😊’. Zie je het verschil? De eerste zin kan je wellicht interpreteren als iets negatiefs. Oei, iemand wil nog iets met mij bespreken. Door de toevoeging van een emoji weet je dat het goed zit.

Meer emoji
Hoewel de taal van emoji universeel is, kan de boodschap toch per cultuur of land anders worden geïnterpreteerd. Ben jij benieuwd naar de echte betekenis van emoji? Kom dan naar COMM en ontdek het zelf!