Het is eind jaren 1960 en er wordt meer en meer post verstuurd. Voor de PTT (de voorloper van PostNL) is efficiency enorm belangrijk, en zoekt een manier om de routes van de postbestellers sneller en goedkoper te maken. De PTT bepaalt dat wanneer je voordeur met brievenbus verder dan 10 meter van de weg af ligt, je van de PTT een buitenbrievenbus aan de weg moet plaatsen. Dat scheelt veel lopen voor de postbode! Hoewel daar tegenover staat dat je zelf naar je buitenbrievenbus moet gaan om je post te halen.

Een design van Friso Kramer

Hein van Haaren is hoofd van de Dienst Esthetische Vormgeving van de PTT en vraagt aan Friso Kramer om een buitenbrievenbus te ontwerpen. Kramer heeft een flinke staat van dienst als industrieel ontwerper. De Revoltstoel uit 1953 en de straatverlichting uit 1960 zijn een feit en hij werkt aan kantoormeubilair en heeft bestuursfuncties in het culturele veld. Met het ontwerpbureau Total Design heeft hij zich beziggehouden met de vele facetten van designvraagstukken.

Ontwerp brievenbus

Is het bedenken van een brievenbus niet veel te simpel voor hem? Reken maar dat de brievenbus slim doordacht is en ingenieus in elkaar zit! Hoe zorg je ervoor dat de post er goed in past, door zowel postbode als ontvanger van de post prettig te gebruiken is, hij mag van binnen niet nat worden, de klep moet niet hinderlijk klapperen in de wind, de naam en adresgegevens moeten er duidelijk op (met bijgeleverde kaartjes, plakletters en cijfers). Inclusief beveiliging tegen post-diefstal, door een slotje.

Als materiaal kiest Kramer voor kunststof, dat is goed in grote aantallen te produceren want het werd in matrijzen geperst. De bussen moeten wel lang meegaan, in weer en wind. Daarom zijn ze geverfd in een donkere kleur. De keuze viel op groen, om precies te zijn RAL 6005.

400.000 brievenbussen

Kramer en Van Haaren plaatsen 1000 van deze brievenbussen op proef, in Drachten. Na drie maanden evalueren ze ter plaatse en voeren ze verbeteringen door. In 1972 bestelde PTT 400.000 buitenbussen bij Wavin NV te Zwolle. En evenzoveel bevestigingsmateriaal, palen, slotjes, kaartjes, plakletters en cijfers. Sinds 1973 maken ze onderdeel uit van het straatbeeld.

Meer posthistorie

Wil je meer zien over posthistorie? Kom dan een kijkje nemen bij COMM – Museum voor Communicatie. Wil je alvast een voorproefje van de objecten die we in de collectie hebben? Bekijk dan onze collectie online.