‘Méér dan een ruimte’ is een blogserie over productieve meetings. Lees alle blogs.

Herken je dit: je zit in een meeting, maar je energie is op. Stiekem zijn je gedachten allang afgedwaald: ‘Wat ga ik vanavond eten?’ ‘Heb ik dat mailtje nog verstuurd?’ Om het energielevel hoog te houden, heb je oneindig veel leuke, korte oefeningen die jullie met het team kunnen doen. Deze oefeningen noemen we bij COMM energizers.

Wij staan voor productiviteit tijdens meetings. Daarom zetten we vandaag acht simpele energizers op een rij die jullie zelf kunnen doen tijdens meetings. Gebruik de energizer wijzer en de roze wekker in onze meetingrooms om de meeting vol energie door te komen! Waarom een wekker? Omdat je telefoon natuurlijk veilig hebt opgeborgen in onze telefoonkluis.

Hieronder staan korte en langere energizers.

#1 De stoelenwissel

Duur: 15 seconden

Een van de simpelste trucjes om energie te boosten – vooral tijdens een lange werksessie of meeting – is om ieder uur van stoel te wisselen. Dit is niet alleen een fysieke energizer, het haalt je ook uit ‘de sleur’ van de meeting. Gebruik de wekker in de vergaderzaal om jezelf hieraan te herinneren.

Energizer jaren '70 kantoor

#2 De optelsom

Duur: circa 5 minuten

Een leuke en creatieve manier om de meeting sleur te doorbreken is de optelsom. Hierbij is het de bedoeling dat jullie samen van 1 tot 20 tellen, waarbij om de beurt iemand het volgende getal mag roepen. Maar: je spreekt van tevoren niet af wie welke getallen noemt, en er mag maar één iemand per keer het volgende getal opnoemen. Roepen er mensen tegelijk? Dan moeten jullie weer bij 1 beginnen. Het is nog leuker dan het klinkt. Beloofd!

#3 De wandelroute

Duur: 10 minuten

Tijd om de benen te strekken? Een korte wandeling is goed voor een frisse neus, het leegmaken van je hoofd en het losmaken van de benen. Het advies om minstens twee uur per dag te wandelen, is tijdens een werkdag nog niet zo simpel. Daarom hebben wij de ‘COMM Blokje om’ in het leven geroepen. Met deze korte wandelroute loop je langs de highlights van Den Haag. Zin in iets unieks, maar blijf je liever binnen? Dan kun je ook een (mini-)tour door ons museum maken. Laat je inspireren door creatieve communicatie in al haar soorten en maten en ervaar hoe mensen – vroeger en nu – met elkaar communiceerden.

Neem de ‘COMM Blokje om’ route mee uit de vergaderzaal.

energizer jaren '70 kantoor

#4 Vingervlug

Duur: 2 minuten tot 10 minuten

Stel je concentratie en coördinatie op de proef tijdens de energizer vingervlug. Ga met de groep in een kring staan, steek de rechterhand uit naar rechts met de handpalm naar boven. Plaats bij je buurman jouw linker wijsvinger op zijn/haar rechterhand, net als een naald op een grammofoonplaat. Tel dan hardop tot 3, op de derde tel pak je de vinger van de persoon naast je en moet je zorgen dat jouw eigen vinger niet gepakt wordt. Wissel de linker- en rechterhand af en ook of de wijsvinger naar boven of onder wijst.

#5 Schouders los

Duur: 2 minuten

Tijdens serieuze (en lange) meetings kan er flink wat spanning in je schouders ontstaan. Het is goed om deze los te maken. Draai eerst de rechterschouder 10 keer los, daarna de linkerschouder 10 keer en eindig 5x met beide schouders tegelijkertijd. Daarna sluit je af met een diepe ademhaling. Adem 4 seconden diep in door de neus en 4 seconden diep uit en herhaal dit vijf keer. Licht in je hoofd? Dat is de zuurstof in je hersenen! Meer zuurstof, meer productiviteit.

#6 Adem in, adem uit

Duur: 10 minuten

Tijd voor een mini-meditatie in de vorm van een buikademhaling. Je mag hierbij staan of zitten. Tijdens deze buikademhaling leg je een hand tegen de borst en de andere hand tegen de buik. Adem dan diep in door de neus zodat je longen vol raken en je middenrif opent. Je voelt daarbij dat je buik naar buiten beweegt. Probeer te focussen op de ademhaling en op niets anders. Probeer dit zo’n 10 minuten en zet een wekker. Deze oefening is goed voor een verlaging van je hartslag en je bloeddruk. Daarnaast werkt het goed voor de spijsvertering na de lunch! Licht in je hoofd? Dat is een goed teken, want dan gaat er meer zuurstof naar je hersenen.

#7 Shake it off

Duur: 5 minuten

Gooi die armen en benen los! Ga in een cirkel staan en hou voldoende ruimte over om je armen goed te bewegen. Start met het losgooien van de linkerarm (8x), dan de rechterarm (8x), dan het rechterbeen (8x) en dan het linkerbeen (8x). Tel bij elke beweging van 1 naar 8. Vervolgens je linkerarm (4x), rechterarm (4x), het rechterbeen (4x) en het linkerbeen (4x). Dan de armen (2x), de benen (2x), dan de armen en benen (1x) en sluit af met een grote ‘groepsjuich’. Dan kan de meeting (weer) vol energie van start!

#8 Klap!

Duur: 5-15 minuten

Synchroon handjeklappen voor gevorderden! Ga met jouw collega’s in een cirkel staan en stuur een klap de cirkel rond. Hoe? Bij de start klappen collega A en B (die naast elkaar staan) tegelijkertijd één keer in hun handen terwijl ze elkaar aankijken. Dan volgt collega B door tegelijk met collega C de handen tegen elkaar te klappen (en elkaar aan te kijken) en C weer met D etc. Het is de bedoeling dat de klap steeds sneller het rondje doorkomt. Als dit eenmaal goed gaat, introduceer je de dubbele klap. Als de klap weer bij collega’s A en B uitgekomen is, stuurt collega A de klap weer terug de andere kant op. Is het gelukt? Applaus!

Dit waren ze! Met deze energizers geef je je meeting een boost, en het is ook nog eens goed voor teamspirit. Welke durf jij aan?

Bij COMM Meetings & Events hebben we ruimtes gecreëerd die méér zijn dan enkel muren, tafels en stoelen. We hebben alle elementen in huis voor meer focus, inspiratie en plezier tijdens meetings. Zo kun je extra energizers bij ons inzetten voor impactvolle meetings. Lees er alles over in onze blogserie Meer dan een ruimte of neem (altijd vrijblijvend) contact op over de mogelijkheden.

©Beeldmateriaal: PTT personeel. Eigendom COMM Museum voor Communicatie